ChatGPT | Ήρθε για να αλλάξει τον τουρισμό όπως τον ξέραμε;
Πριν λίγους μήνες, το ChatGPT, ένα νέο τεχνολογικό επίτευγμα, έκανε την εμφάνισή του στο ευρύ κοινό. Αντιμετωπίστηκε –και αντιμετωπίζεται ακόμη- όπως κάθε τι καινούριο: αρχικά με ενθουσιασμό, έπειτα με σκεπτικισμό. Ενίοτε και με δόσεις τρομολαγνείας. Εδώ, θα το εξετάσουμε υπό το πρίσμα της επιχειρηματικότητας, ειδικά στον τομέα του τουρισμού.
Τι είναι το ChatGPT;
Ρωτώντας το ίδιο το chatbot, πήρα την εξής απάντηση:
«Το ChatGPT είναι ένα μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης που αναπτύχθηκε από την OpenAI και βασίζεται σε αλγορίθμους βαθιάς μάθησης. Πρόκειται για έναν αλγόριθμο που είναι σχεδιασμένος να κατανοεί και να δημιουργεί φυσική γλώσσα. Το μοντέλο εκπαιδεύεται σε ένα μεγάλο σύνολο δεδομένων κειμένων, όπως βιβλία, άρθρα και ιστοσελίδες, και αναπτύσσει κατανόηση της σημασιολογίας και της συντακτικής δομής του κειμένου. Αφού εκπαιδευτεί, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να δημιουργήσει φυσική γλώσσα απαντήσεις σε διάφορα ερωτήματα και ερωτήσεις, και έτσι έχει τη δυνατότητα να επαναπροσδιορίσει τον τρόπο με τον οποίο αλληλεπιδρούμε με την τεχνολογία».
Πολύ απλουστευμένα, πρόκειται για ένα transformer model, που «τροφοδοτείται» με γλώσσα, και την μετατρέπει σε γλώσσα. Για να το κάνει αυτό, εξετάζει τα πρότυπα και τις σχέσεις που σχηματίζουν μία φυσική γλώσσα. Έπειτα, δημιουργεί κείμενα εισάγοντας τις λέξεις διαδοχικά, βάση στατιστικών υπολογισμών.
Τα ερωτήματα που προκύπτουν
Οι ερωτήσεις που εγείρονται είναι πολλές και αφορούν σε διάφορους κλάδους.
Από τα πιο δημοφιλή ερωτήματα, είναι τι προβλέπεται για το μέλλον των μηχανών αναζήτησης, του SEO, του content, αλλά και του τρόπου με τον οποίο αυτό θα δημιουργείται στο εξής. Η παγκόσμια κοινότητα αναρωτιέται, αν η αρχή του γλωσσικού μοντέλου ChatGPT είναι η αρχή του τέλους των μηχανών αναζήτησης.
Έπειτα, στον κόσμο των επιχειρήσεων, υπάρχουν απορίες όπως:
Ποιοι θα το χρησιμοποιήσουν;
Θα είναι διαθέσιμο και προσβάσιμο για όλους;
Χρησιμοποιείται ήδη από επιχειρήσεις;
Με ποιο τρόπο θα χρησιμοποιηθεί;
Πως οι μεγάλες εταιρίες θα ενσωματώσουν αυτή τη νέα τεχνολογία για να παραμείνουν ανταγωνιστικές;
Στον τουρισμό, έναν κλάδο ευαίσθητο στις αλλαγές, υπάρχουν πολλές απορίες, μεταξύ των οποίων και οι παρακάτω:
Με ποιο τρόπο θα επιλέγει ο ταξιδιώτης τις διακοπές του;
Τι μπορεί να προσφέρει αυτή η τεχνολογία στον ταξιδιώτη και στις τουριστικές επιχειρήσεις;
Τι θα επηρεάζει τα αποτελέσματα που δίνει το chatbot;
Αλλάζει κάτι σχετικά με το μερίδιο προβολής που έχουν τώρα οι μικρές τουριστικές επιχειρήσεις στις μηχανές αναζήτησης; Προβλέπεται να είναι πιο εξαρτημένες από τους μεγάλους OTAs, εκτός και αν επιλέξουν κάποιο niche;
Ας δούμε πως η νέα τεχνολογία επηρεάζει τις παραπάνω κατηγορίες.
#1 – Αναζήτηση
Στην ερώτηση αν το ChatGPT θα αντικαταστήσει τις μηχανές αναζήτησης, η απάντηση έρχεται μέσα από τη σύγκριση.
Από τη μία πλευρά, έχουμε τις μηχανές αναζήτησης, που εδώ και πολλά χρόνια, παρέχουν απαντήσεις σε συγκεκριμένα ερωτήματα. Για να το επιτύχουν, χρησιμοποιούν λέξεις-κλειδιά, πραγματοποιούν αναζήτηση σε μία αχανή βάση δεδομένων και επιστρέφουν με σειρά κατάταξης (ranking) αποτελέσματα που μπορεί να περιέχουν άρθρα, έρευνες, βίντεο, εικόνες. Για το ranking, χρησιμοποιούν πολύπλοκους αλγόριθμους, που βασίζονται σε μία σειρά παραγόντων.
Από την άλλη, το ChatGPT έχει σχεδιαστεί για να μπορεί να δίνει απαντήσεις σε διάφορες ερωτήσεις υπό μορφή συζήτησης. Είναι ένα γλωσσικό μοντέλο, που βασισμένο στις «γνώσεις» του, μπορεί να λύσει κάποιο πρόβλημα αν του ζητηθεί. Προς το παρόν, δεν μπορεί να συνδεθεί στο ίντερνετ και οι γνώσεις του σταματούν στα τέλη του 2021.
Βλέπουμε πως οι μηχανές αναζήτησης και το ChatGPT λύνουν δυο διαφορετικά προβλήματα. Για τις φορές που αναζητούμε κάτι συγκεκριμένο, οι μηχανές αναζήτησης είναι αυτό που θέλουμε. Για τις φορές που θέλουμε κάτι λιγότερο συγκεκριμένο, είναι προτιμότερο το ChatGPT.
Όσον αφορά το ζήτημα του SEO και αν οι επαγγελματίες του κινδυνεύουν με αφανισμό, έχουν ειπωθεί πολλά. Για μια πιο εμπεριστατωμένη απάντηση, προτείνω να ρίξετε μια ματιά σε αυτό το πολύ ενδιαφέρον άρθρο από το searchengineland.com.
# 2 – ChatGPT και εφαρμογές AI στον τουρισμό
Ένας νέος κόσμος ανοίγεται στον τουρισμό, που αφορά τόσο τους ταξιδιώτες, όσο και τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε αυτόν. Πώς όμως επηρεάζονται οι δύο πλευρές;
· Ταξιδιώτες
Με το ChatGPT, όπως είναι σήμερα, ένας ταξιδιώτης μπορεί να ζητήσει προτάσεις ακόμη και για το ποιον προορισμό να επιλέξει. Εισάγοντας τις προτιμήσεις του, μπορεί να βρει προτάσεις για αξιοθέατα, ξενοδοχεία, εστιατόρια και χώρους αναψυχής. Το ChatGPT έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει ένα ολόκληρο, custom πλάνο ταξιδιού με μία μόνο εντολή. Κάτι τέτοιο ισοδυναμεί με τεράστια οικονομία χρόνου, ειδικά για business travellers.
Όλα αυτά μέχρι τώρα, γινόταν είτε με προσωπική αναζήτηση και έρευνα, είτε μέσω OTAs. Το αναμενόμενο, είναι η τάση των ταξιδιωτών να απευθύνονται σε ΟΤΑ να εκλείψει. Είναι όμως έτσι;
Ας πάρουμε για παράδειγμα κάποιον που προτιμά luxury διακοπές. Επιλέγοντας να πάρει προτάσεις από το ChatGPT, θα δει πληροφορίες που ίσως να μην ισχύουν. Ας μην ξεχνάμε, ότι οι γνώσεις του σταματάνε στα τέλη του 2021 και δεν έχει δυνατότητα αναζήτησης στο internet. Οι απαντήσεις που δίνει, έρχονται μόνο μέσα από τη γνώση με την οποία εκπαιδεύτηκε. Ναι μεν τεράστια γνώση, αλλά όχι up to date. Αν, π.χ. κάποιο ξενοδοχείο ή εστιατόριο έχει κλείσει μέσα στο 2022, δεν μπορεί να το γνωρίζει. Σε αυτή την περίπτωση, ο ταξιδιώτης μπορεί να πάρει κάποιες ιδέες. Έπειτα θα πρέπει να κάνει αναζήτηση, ώστε να βεβαιωθεί πως όσα είδε ισχύουν, αλλά και για να πραγματοποιήσει κάποια κράτησή. Αυτά ισχύουν προς το παρόν. Αν στο μέλλον οι δυνατότητες του ChatGPT αλλάξουν, τότε ίσως γίνει πιο αυτόνομο.
Επιλέγοντας ένα πρακτορείο, ο ταξιδιώτης θα έχει μεγαλύτερες πιθανότητες να βρει κάτι πιο κοντά σε αυτό που ψάχνει. Οι επαγγελματίες του χώρου είναι εκπαιδευμένοι μέσω κάποιων ερωτήσεων να βρίσκουν τις κατάλληλες αντιστοιχίες για κάθε πελάτη. Για αυτές τις αντιστοιχίες, χρειάζονται και γνώσεις που δεν υπάρχουν στο internet, ούτε στα βιβλία. Χρειάζεται η προσωπική επαφή και η εικόνα που έχουν οι ίδιοι από τις επιχειρήσεις που συνεργάζονται.
#3 – Τουριστικές επιχειρήσεις και ΑΙ
Είναι πολύ σημαντικό για μια επιχείρηση να μένει ενημερωμένη για τις νέες εξελίξεις. Επίσης, ζωτικής σημασίας είναι η ικανότητά και η ταχύτητά της να προσαρμόζεται σε αυτές. Όσο πιο εύκολα «αγκαλιάσει» μια αλλαγή, τόσο πιο γρήγορα θα διαφοροποιηθεί από τον ανταγωνισμό. Με τη βοήθεια αυτών των εξελίξεων, μια επιχείρηση μπορεί να βελτιώσει την ταχύτητα και την απόδοσή της. Να αυξήσει την παραγωγικότητά της και να αναπτύξει βαθύτερες σχέσεις με τους πελάτες της.
Για παράδειγμα, για τις επιχειρήσεις τουρισμού το ChatGPT μπορεί να προσφέρει ταχύτητα στη δημιουργία κειμένων. Τα κείμενα αυτά, με τις ανάλογες εντολές (prompts) θα είναι SEO friendly και unplagiarized. Δηλαδή θα υπακούν στους κανόνες του SEO και δεν θα περιέχουν λογοκλοπή. Η λογοκλοπή είναι κάτι που η Google «τιμωρεί», κατεβάζοντας τα rankings των sites.
Πέρα από το ChatGPT, όμως, υπάρχουν άλλες εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης που οι επιχειρήσεις μπορούν να εκμεταλλευτούν. Με αυτές μπορούν να αυτοματοποιήσουν χρονοβόρες διαδικασίες, ώστε να εξοικονομήσουν χρόνο. Να συλλέξουν δεδομένα, με τα οποία θα δημιουργήσουν insights και να κάνουν προβλέψεις. Να χρησιμοποιήσουν εργαλεία εξυπηρέτησης πελατών (CRM – Customer Relationships Manager), για τα interactions που έχουν με τους πελάτες τους. Να εκμεταλλευτούν προγράμματα αυτόματης μετάφρασης βασισμένα στην τεχνητή νοημοσύνη.
Για μία αναλυτικότερη απάντηση, ζήτησα από το ChatGPT μία λίστα με τους τρόπους που το ΑΙ θα επηρεάσει τον τουρισμό. Να τι μου απάντησε:
Μέσα στο φάσμα εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης, οι επιχειρήσεις έχουν ήδη επιλογές που διευκολύνουν να διεκπεραιώνουν εργασίες ταχύτερα και πιο αποτελεσματικά. Η τεχνολογία ΑΙ είναι ταχύτατα αναπτυσσόμενη. Αυτό είναι θετικό γιατί στο (σύντομο;) μέλλον το πλήθος των επιλογών θα είναι αρκετά αυξημένο για να καλύψει τις ανάγκες όποιας επιχείρησης επιθυμεί να τα εντάξει στο δυναμικό της.
Υπάρχει όμως κάτι, που οι επιχειρηματίες αξίζει να σκεφτούν πριν προχωρήσουν σε κάποια επένδυση. Για τη βέλτιστη λειτουργία ενός εργαλείου τεχνητής νοημοσύνης, μια επιχείρηση θα πρέπει να έχει:
Το απαραίτητο hardware και software
Data
Τους κατάλληλους χειριστές
Και την ανάλογη κουλτούρα.
Ήδη πολλές μεγάλες εταιρείες που ασχολούνται με το customer service έχουν ενσωματώσει τεχνολογία chatbots στα sites τους. Οι καλύτερες βέβαια, χρησιμοποιούν το μέσο (real time chat) αλλά με εξειδικευμένους επαγγελματίες στην άκρη της γραμμής.
Η χρήση ΑΙ δεν αποτελεί από μόνη της συνταγή επιτυχίας. Και οι επαγγελματίες της βραχυχρόνιας μίσθωσης το γνωρίζουν καλά. Μπορεί να έχουν στη διάθεσή τους εξελιγμένα λογισμικά για συλλογή δεδομένων και τιμολόγηση. Αν όμως δεν ασχοληθούν και οι ίδιοι με την παραμετροποίηση τους, το κέρδος που θα αποκομίσουν δεν είναι το ίδιο.
Η τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί ένα πολύ καλό εργαλείο βοήθειας για τη λήψη αποφάσεων. Συλλέγει πολλά data και μπορεί να κάνει ακριβείς υπολογισμούς. Η κρίση όμως, που απαιτείται στην λήψη μιας απόφασης, δεν είναι κάτι που υπολογίζεται στατιστικά. Ο ανθρώπινος παράγοντας παραμένει σημαντικός.
Το τελικό στοίχημα δεν το κερδίζουν εκείνοι που θα έχουν ενσωματώσει το ΑΙ στο δυναμικό τους. Το κερδίζουν εκείνοι που θα μπορέσουν να χρησιμοποιήσουν στο έπακρο αυτές τις εφαρμογές. Εκείνοι που θα δώσουν τις σωστές εντολές και να κάνουν τη σωστή παραμετροποίηση για το καλύτερο αποτέλεσμα. Η γνώση της δημιουργίας εντολών, είναι από μόνη της πολύ σημαντική. Λέγεται prompt engineering και αποτελεί ένα από τα επαγγέλματα του μέλλοντος. Ήδη, μπορεί κανείς να δει αναπτυσσόμενες αγορές prompts. Και είμαστε ακόμη στην αρχή…
Σοφία Αδαμίδου
The post ChatGPT | Ήρθε για να αλλάξει τον τουρισμό όπως τον ξέραμε; appeared first on BnB News!.