Ποιος ευθύνεται για το φαινόμενο υπερτουρισμού στην Ευρώπη;

 Ποιος ευθύνεται για το φαινόμενο υπερτουρισμού στην Ευρώπη;

Η ολική ανάκαμψη του ευρωπαϊκού τουρισμού αυτό το καλοκαίρι σε επίπεδα ίδια ή και υψηλότερα από το προ-πανδημικό 2019, επαναφέρει στο επίκεντρο τη συζήτηση για το φαινόμενο του υπερτουρισμού και των αντοχών των δημοφιλών περιοχών.

Πολύ χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Ακρόπολης, όπου φέτος επανήλθαν με μεγαλύτερη ένταση από το 2019 οι ουρές των επισκεπτών, αναγκάζοντας το υπουργείο Τουρισμού να βρει εσπευσμένα μέτρα με τις ζώνες επισκεψιμότητας καθημερινά και με ανώτατο όριο ημερήσιων επισκεπτών τους 21.000.

Ποιος, όμως προκαλεί το φαινόμενο του υπερτουρισμού;

Στο ερώτημα αυτό επιχείρησε να δώσει απάντηση σε άρθρο της στο Politiko.eu η Διευθύντρια Πολιτικής της Airbnb, Juliette Langlais.

Η Ευρώπη βρίσκεται σε ένα σταυροδρόμι στη σχέση της με τον τουρισμό, τονίζει. Καθώς όλα δείχνουν ότι οι τουρίστες που έρχονται στη γηραιά ήπειρο θα αυξάνονται σταθερά, υπογραμμίζει η Juliette Langlais, η περιοχή χρειάζεται μια τουριστική στρατηγική που να στοχεύει στο διαμοιρασμό των αφίξεων, γεωγραφικά και χρονικά.

Έτσι, οι δημοφιλείς πόλεις θα καταπολεμήσουν την υπερβολική εντατικοποίηση του τουρισμού σε ιστορικά hotspot και παράλληλα τα οφέλη του τουρισμού θα επεκταθούν σε μέρη και γειτονιές που δεν είχαν ωφεληθεί στο παρελθόν.

4 ξενοδοχειακές αλυσίδες πίσω από το 50% των νέων ξενοδοχείων στην Ευρώπη

Μπορεί να επιτευχθεί αυτός ο στόχος; Τα στοιχεία, που καταθέτει η Διευθύντρια Πολιτικής της Airbnb, δείχνουν το πώς κινούνται οι επενδύσεις στα ξενοδοχεία στην Ευρώπη και την αντίστροφη στρατηγική της Airbnb να στρέψει τους χρήστες της πλατφόρμας σε περιοχές, που δεν έχουν ξενοδοχεία.

Σημειώνει σχετικά η Juliette Langlais:

Πρόσφατη έκθεση της Booking.com αναδεικνύει την επιχειρούμενη “αλυσιδοποίηση” της ξενοδοχειακής βιομηχανίας της Ευρώπης, αρχής γενομένης από τη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Αυτή η τακτική βεβαίως θέτει στο περιθώριο τους ανεξάρτητους ξενοδόχους.

Τα στοιχεία, λοιπόν, δείχνουν ότι μόλις τέσσερις διεθνείς αλυσίδες ξενοδοχείων βρίσκονται πίσω από σχεδόν τα μισά από όλα τα νέα έργα κατασκευής ξενοδοχείων στην Ευρώπη, που βρίσκονται ως επί το πλείστον στα πιο τουριστικά σημεία των πόλεων.

Μια πιο προσεκτική ματιά σε αυτά τα στοιχεία δείχνει ότι στην Ευρώπη αυτήν την εποχή βρίσκονται υπό κατασκευή περισσότερα από 1.700 ξενοδοχεία με 260.000 δωμάτια. Επίσης, στο αρχικό στάδιο του σχεδιασμού βρίσκονται ακόμη 524 νέα ξενοδοχεία.

Το 49% αυτών των έργων καθοδηγείται από 4 αλυσίδες, την Accor, τη Marriott, την IHG και το Hilton. Συνολικά οι αλυσίδες ξενοδοχείων ηγούνται στην κατασκευή του 64% όλων των ξενοδοχειακών επενδύσεων.

Τι δείχνουν τα στοιχεία για την Airbnb;

Αναφέρει η Juliette Langlais:

Σύμφωνα με τα δεδομένα της Eurostat, οι επισκέπτες της Airbnb συνεχίζουν να αντιπροσωπεύουν ένα μικρό ποσοστό του συνολικού αριθμού επισκεπτών στις μεγάλες πόλεις της Ευρώπης, σε σύγκριση με τους επισκέπτες που χρησιμοποιούν ξενοδοχεία και άλλα καταλύματα.

Για παράδειγμα, στη Βενετία, οι επισκέπτες της Airbnb αντιπροσωπεύουν μόλις το 4% των επισκεπτών στην πόλη. Στο Άμστερνταμ, μόλις το 5% των επισκεπτών μένει σε καταλύματα Airbnbs.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι καταχωρίσεις στην Airbnb είναι πιο διασκορπισμένες από ποτέ, τονίζει. Ενώ τα ξενοδοχεία συγκεντρώνονται σε ιστορικά τουριστικά σημεία, η Airbnb φέρνει δολάρια και τουρισμό σε διάφορα μέρη που δεν εξυπηρετούνται από την παραδοσιακή φιλοξενία.

Μια πρώτη ανάλυση των δεδομένων Airbnb και OpenStreetMap στην Ευρώπη, που κυκλοφόρησε πρόσφατα, δείχνει ότι σε 10 δημοφιλείς ευρωπαϊκούς ταξιδιωτικούς προορισμούς, συμπεριλαμβανομένων του Άμστερνταμ, της Βαρκελώνης και του Λονδίνου, υπήρξαν πάνω από 3 εκατομμύρια αφίξεις σε περιοχές χωρίς κανένα ξενοδοχείο πέρυσι. Αυτή διασπορά απέφερε έσοδα άνω των 710 εκατομμυρίων δολαρίων σε τοπικές οικογένειες.

Μια ανάλυση της περιοχής Île-de-France, της πιο πυκνοκατοικημένης περιοχής της Γαλλίας, από την Deloitte, διαπίστωσε επίσης ότι η προσφορά ξενοδοχείων συγκεντρωνόταν μόνο στους μισούς ταχυδρομικούς κώδικες. Οι οικοδεσπότες της Airbnb πρόσφεραν καταλύματα στο 99% της περιοχής.

Η Airbnb, επισημαίνει η Διευθύντρια Πολιτικής, “διασκορπίζει” επισκέπτες και οφέλη, βοηθά τους επισκέπτες να ανακαλύψουν νέους προορισμούς που διαφορετικά δεν θα μάθαιναν ότι υπάρχουν και δημιουργεί νέα έσοδα για οικογένειες, επιχειρήσεις και κοινότητες που δεν έχουν ωφεληθεί στο παρελθόν από τον τουρισμό.

Η Juliette Langlais υπενθυμίζει ότι η πλατφόρμα επενδύει σε εργαλεία «ευέλικτης αναζήτησης», που βασίζονται στην τεχνολογία, για να βοηθήσουν τους επισκέπτες να ξεφύγουν από τα πιο υπερκορεσμένα τουριστικά hotspot της Ευρώπης.

Αυτά τα εργαλεία λειτουργούν και σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Ευρώπης, όπως το Άμστερνταμ, τη Βαρκελώνη, το Λονδίνο και τη Ρώμη. “Οι επισκέπτες που χρησιμοποιούν τις καινοτομίες αναζήτησής μας είναι πιο πιθανό να μείνουν εκτός των πιο πολυσύχναστων συνοικιών στις πόλεις”, υπογραμμίζει.

Η ίδια γνωστοποιεί ότι η Airbnb δεσμεύεται να συνεργαστεί με κοινότητες και κυβερνήσεις για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που προκαλεί το φαινόμενο του υπερτουρισμού. Τα δεδομένα είναι το κλειδί για τη διάγνωση του προβλήματος, προτού τεθούν σε εφαρμογή οι κατάλληλες λύσεις, προσθέτει.

Υπενθυμίζεται ότι η Airbnb υποστηρίζει τη θέσπιση νέων κανόνων στην ΕΕ, που θα παρέχουν στα κράτη μέλη καλύτερη πρόσβαση στα δεδομένα.

Το άρθρο καταλήγει:

“Οι τουριστικές προκλήσεις της Ευρώπης δεν ξεκίνησαν με την Airbnb. Ούτε μπορούμε να τις διορθώσουμε μόνοι μας. Αλλά δεσμευόμαστε να κάνουμε περισσότερα για να βοηθήσουμε. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι τουλάχιστον μέρος της λύσης στον υπερτουρισμό έγκειται στη διασπορά και θα συνεχίσουμε να βάζουμε αυτή την αξία στο επίκεντρο του έργου μας στην Ευρώπη, καθώς προχωράμε σε συνεργασία με κοινότητες και κυβερνήσεις”.

The post Ποιος ευθύνεται για το φαινόμενο υπερτουρισμού στην Ευρώπη; appeared first on BnB News!.